- Organizacja i zasady działania Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego „Ortosensis”
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017, poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r., w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, (Dz.U. 2017 poz. 1657)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2017 poz. 1635)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017 poz. 1578)
Postanowienia ogólne
§1
- Nazwa placówki: Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Ortosensis, zwany dalej Punktem Przedszkolnym.
- Punkt Przedszkolny jest placówką niepubliczną.
- Punkt Przedszkolny jest przeznaczony dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym z zespół aspergera i niepełnosprawność sprzężoną.
- Siedziba Punktu Przedszkolnego: ul. Okólna 43, Marki 05-270.
- Osobą prowadzącą Punkt Przedszkolny jest osoba fizyczna: Maria Kwiatkowska
- Nadzór pedagogiczny nad Punktem Przedszkolnym sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
§2
- Punkt Przedszkolny zapewnia opiekę, naukę, wychowanie, terapię w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
- Punkt Przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny.
- Punkt Przedszkolny jest nieczynny w dni ustawowo wolne od pracy oraz przerwy ustalone przez osobę prowadzącą.
- Przerwę w ferie zimowe oraz wakacyjną ustala osoba prowadząca, na wniosek Dyrektora Punktu Przedszkolnego.
- Informację o przerwach w pracy Punktu Przedszkolnego Dyrektor przekazuje rodzicom na początku roku szkolnego, najpóźniej do końca września.
- Punkt przedszkolny czynny jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8.00- 16.00.
- Czas pracy w Punkcie Przedszkolnym wynosi 8 godzin dziennie.
§3
- Świadczenia udzielane przez Punkt Przedszkolny są dla rodziców płatne. Czesne jest ustalane przez organ prowadzący.
- Punkt Przedszkolny zapewnia możliwość odpłatnego korzystania z posiłków wszystkim uczęszczającym dzieciom.
- Za dziecko uczęszczające do Punktu Przedszkolnego rodzice (prawni opiekunowie) uiszczają opłatę z góry systematycznie, przelewem na rachunek bankowy do 10-tego dnia każdego miesiąca: PKO BP 56 1020 1042 0000 8902 0440 0800
- Organizację Punktu Przedszkolnego określa ramowy plan dnia, który ustala dyrektor placówki na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Punkcie Przedszkolnym określają odrębne przepisy.
Cele i zadania Punktu Przedszkolnego
§4
- Punkt Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN. Wiodące dla Punktu Przedszkolnego są:
- Wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
- Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innej pomocy specjalistycznej.
- Zadania wynikające z celów, Punkt Przedszkolny realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym.
- Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli i terapeutów polegają w szczególności na:
- Zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku.
- Realizacji indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla każdego dziecka.
- Uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, wzmacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
- Stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
- Rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej.
- Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej,
- Zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych,
- Do obowiązków nauczycieli/terapeutów należy:
- znać i przestrzegać postanowienia niniejszego statutu oraz regulaminów o charakterze wewnętrznym
- planować i prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną, w oparciu o diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do stosowania przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego,
- dbać o wysoką jakość świadczonej pracy odpowiadając za jej poziom,
- otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania,
- dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu,
- opracowywać indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny wspomagania dziecka i realizować go .
- prowadzić konsultacje, warsztaty, szkolenia, porady i inne formy dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
- systematycznie doskonalić swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych w przedszkolu, poradni Ortosensis i poza tymi placówkami,
- stosować skuteczne i atrakcyjne dla dzieci formy i metody pracy,
- rzetelnie i systematycznie prowadzić dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi w Punkcie Terapeutycznym zasadami,
- wykonywać polecenia dyrektora i osoby upoważnionej przez niego do realizacji określonych zadań,
- Nauczyciel ma prawo do:
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, specjalistów Poradni Ortosensis i innych instytucji,
- dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
- korzystania nieodpłatnie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanej w przedszkolu, polegającej na wspieraniu nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w pracy z dziećmi
- korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych, sprzętu dostępnego w placówce,
- wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
§5
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza w Punkcie Przedszkolnym prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego:
- programu wybranego przez nauczyciela z wykazu programów opracowanych przez MEN, programu autorskiego opracowanego przez nauczyciela/nauczycieli Punktu Przedszkolnego, zatwierdzonego w trybie przewidzianym przepisami prawa,
- programu opracowanego przez nauczyciela/nauczycieli Punktu Przedszkolnego, z wykorzystaniem programu z wykazu opracowanego przez MEN,
- W działalności wychowawczo – dydaktyczno – terapeutycznej Punkt Przedszkolny wykorzystuje m.in.metodę „Dobrego startu” w opracowaniu M. Bogdanowicz, metodę „Ruchu rozwijającego” W. Sherborne, metodę K. Knilla, metodę: Dziecięca matematyka prof Gruszczyk Kolczyńskiej, alternatywne metody komunikacji z dziećmi ze spektrum autyzmu czy metody pracy poszczególnych specjalistów.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
§6
- Personel Punktu Przedszkolnego sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w Punkcie Przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza nim dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych. Zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę w czasie pobytu w Punkcie Przedszkolnym i zajęć organizowanych przez Punkt Przedszkolny poza placówką, co oznacza, że:
- dzieci są pod stałą opieką osoby dorosłej – nauczyciela/nauczycieli,
- bezpośrednio za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć organizowanych przez Punkt Przedszkolny odpowiedzialny jest nauczyciel/nauczyciele pracujący w danym oddziale,
- nauczyciel i terapeuta organizujący zajęcia na placu zabaw uczestniczy w nich wspólnie z dziećmi,
- plac zabaw jest ogrodzony i dziecko nie może samodzielnie opuszczać placu zabaw,
- w trakcie zajęć poza terenem (spacery, wycieczki) opiekę sprawuje nauczyciel/nauczyciele Punktu Przedszkolnego, którzy w razie potrzeby powinni zapewnić dodatkową opiekę innych osób dorosłych (rodzic, prawny opiekun dziecka oraz pracownik Punktu Przedszkolnego).
- nauczyciel udziela dziecku pierwszej pomocy i w razie konieczności wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców o zaistniałym wypadku,
- pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
- W wyjątkowych sytuacjach spowodowanych przewlekłą chorobą dziecka rodzice muszą porozumieć się z dyrektorem zarządzającym w przedmiotowej sprawie i uzyskać zgodę na działania mające na celu umożliwienie pobyt dziecka w warunkach przedszkolnych.
- Punkt Przedszkolny współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Ortosensis i innymi poradniami specjalistycznymi zapewniając stałą konsultację i pomoc.
§7
- Punkt Przedszkolny organizuje i udziela wychowankom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez: diagnozowanie środowiska dziecka, rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka, rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka, pomoc rodzicom w podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej wobec dziecka, ścisłą współpracę z poradnią-psychologiczną w celu udzielania dzieciom pomocy specjalistycznej, wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Zadania, o których mowa w ust. 1 mogą być realizowane we współpracy z: rodzicami, nauczycielami, innymi pracownikami Punktu Przedszkolnego, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną Ortosensis i innymi poradniami specjalistycznym czy podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Punkcie Przedszkolnym jest udzielana na wniosek: 1) rodziców, 2) nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, 3) pedagoga, psychologa, poradni psychologicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest w Punkcie Przedszkolnym w formie:
- prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopedycznych, neurologopedycznych, fizjoterapeutycznych, pedagogicznych, psychologicznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców,
- prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.
- Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenia dokumentacji określają odrębne przepisy.
Organizacja Punktu Przedszkolnego
§8
- Liczba miejsc organizacyjnych zatwierdzonych przez właściwą jednostkę Sanepidu w Punkcie Przedszkolnym wynosi 12.
- Podstawową jednostką organizacyjną Punktu Przedszkolnego jest oddział złożony z dzieci o podobnym poziomie funkcjonowania, z uwzględnieniem ich niepełnosprawności, potrzeb i możliwości.
- Dyrektor Punktu Przedszkolnego powierza każdy oddział opiece dydaktyczno – wychowawczej dwóm osobom – nauczycielowi wychowawcy i nauczycielowi wspierającemu lub pomocy nauczyciela.
- Liczba dzieci w oddziale liczy od 4 – 6 dzieci, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym zespół aspergera.
- Dziecko w Punkcie Przedszkolnym, w ramach opłaty miesięcznej może przebywać 8 godzin przy czym minimalny dzienny wymiar godzin zajęć wynosi 3 godziny, a minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć wynosi 12 godzin.
- Ramowy plan dnia ustalany jest przez dyrektora Punktu Przedszkolnego i uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne, jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców dzieci.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), terapeuta, któremu powierzono opiekę nad daną grupą, ustala dla tej grupy szczegółowy rozkład dnia uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci, właściwą proporcję czasową między formami zorganizowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci, czas zajęć odbywających się na powietrzu, czas zajęć terapeutycznych.
- Punkt Przedszkolny może organizować dla dzieci różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
- Organizację i program wycieczek dostosowuje się do możliwości, wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci.
§9
- Punkt Przedszkolny funkcjonuje w godzinach od 8.00 do 16.00.
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby dorosłe upoważnione przez rodziców, za okazaniem dowodu tożsamości.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać nr i serię dowodu osobistego, nr PESEL osoby wskazanej przez rodziców.
- Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Punktu Przedszkolnego przez upoważnioną przez nich osobę.
- Dzieci mogą być przyprowadzane od godz. 8.00 do godz. 9.00. Ze względów organizacyjnych późniejsze przyprowadzenie dziecka powinno być zgłoszone wcześniej osobiście lub telefonicznie.
- Odbieranie dzieci z Punktu Przedszkolnego trwa do godz. 16.00.
- Dzieci przyprowadzane do Punktu Przedszkolnego powinny być zdrowe, bez oznak infekcji.
- Dzieci z widocznymi oznakami infekcji lub przeziębienia mogą nie są przyjmowane do Punktu Przedszkolnego.
- Osoby pod wpływem alkoholu czy innych środków odurzających nie mogą odbierać dziecka z Punktu Przedszkolnego.
§10
- Podstawą ubiegania się o przyjęcie dziecka do Punktu Przedszkolnego jest udział rodziców z dzieckiem w spotkaniu rekrutacyjnym w obecności dyrektora, psychologa, pedagoga specjalnego, wypełnienie kwestionariusza wywiadu, karty zgłoszenia i rozmowy rodziców z dyrektorem.Pozytywne zakończenie rekrutacji wiąże się z podpisaniem przez rodzica (opiekuna prawnego) umowy z dyrektorem na korzystanie z usług Punktu Przedszkolnego oraz przekazanie oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i innych ważnych dla funkcjonowania dziecka dokumentów.
- Punkt Przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 7 roku życia. W przypadku dzieci powyżej 7 roku życia przyjęcie do Punktu Przedszkolnego jest możliwe na podstawie orzeczenia o odroczeniu obowiązku szkolnego, który jest dokumentem dodatkowym poza orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Do Punktu Przedszkolnego kwalifikowane są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół aspergera, niepełnosprawności sprzężone.
- Kwalifikacja (rekrutacja) dzieci odbywa się zarówno każdego roku, w wyznaczonym przez dyrektora terminie jak również w czasie roku, w przypadku posiadania dodatkowych wolnych miejsc w Punkcie Przedszkolnym.
- Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu Przedszkolnego w ciągu roku szkolnego i rozwiązaniu zawartej umowy, gdy:
- rodzice (opiekunowie prawni) nie przestrzegają zasad współpracy określonej w umowie zawartej z osobą prowadzącą Punkt Przedszkolny,
- dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych dzieci, nauczycieli, terapeutów, personelu.
- nieobecność dziecka w Punkcie Przedszkolnym przekracza 14 dni, w przypadku nie zgłoszenia tego faktu przez rodziców (opiekunów prawnych) dyrektorowi.
- rodzice (opiekunowie prawni) zalegają z opłatami za usługi Punktu Przedszkolnego za okres dwóch miesięcy bez podania usprawiedliwionej przyczyny.
- rodzice (opiekunowie prawni) podają fałszywe informacje dotyczące dziecka w karcie zgłoszenia i wywiadzie (np. choroby dziecka, agresja wobec innych, autoagresja,…).
§11
- Dzieci w Punkcie Przedszkolnym mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka.
- Obowiązkiem dzieci uczęszczających do Punktu Przedszkolnego jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach dydaktyczno – terapeutycznych i wychowawczych.
Organy Punktu Przedszkolnego
§12
- Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny jest osoba fizyczna: Maria Kwiatkowska. Organami Punktu Przedszkolnego są:
- Dyrektor, który jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący
- Wicedyrektor, jeśli zaistnieje taka potrzeba i zostanie powoływany przez Dyrektora,
- Rada Pedagogiczna.
- Organy Punktu Przedszkolnego współpracują ze sobą działając na rzecz dzieci oraz promując Punkt Przedszkolny.
§13
- Dyrektor Punktu Przedszkolnego:
- kieruje bieżącą działalnością Punktu Przedszkolnego i reprezentuje go na zewnątrz,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Punktu Przedszkolnego w porozumieniu z organem prowadzącym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- organizuje działalność administracyjną gospodarczą obsługę Punktu Przedszkolnego,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- współpracuje z innymi organami Punktu Przedszkolnego,
- podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu Przedszkolnego.
- Dyrektor w razie potrzeby powołuje wicedyrektora ds. pedagogicznych, który:
- pełni nadzór pedagogiczny w Punkcie Przedszkolnym nad zatrudnionymi pracownikami pedagogicznymi,
- współpracuje z innymi organami Punktu Przedszkolnego,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§14
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Punktu Przedszkolnego. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele i terapeuci pracujący w Punkcie Przedszkolnym.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- podejmowanie uchwał i opiniowanie,
- planowanie wsparcia, spotkań, zajęć z rodzicami ( prawnymi opiekunami),
- poszukiwanie metod, sposobów, rozwiązań metodycznych,
- wsparcie i pomoc koleżeńska w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i innych, jeśli takie wynikną.
Współpraca Punktu Przedszkolnego z Rodzicami
§15
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego rozwoju.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- współpraca z Punktem Przedszkolnym na rzecz wspierania rozwoju dziecka,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- przyprowadzanie do Punktu Przedszkolnego dziecka zdrowego,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w punkcie przedszkolnym, zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- terminowe uiszczanie opłaty za pobyt dziecka w Punkcie Przedszkolnym,
- przestrzeganie postanowień niniejszej Organizacji Punktu Przedszkolnego.
- Rodzice mają prawo do:
- uzyskiwania na bieżąco informacji na temat swego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, terapeutów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod pomocy udzielanej dziecku,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy placówki,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy placówki organowi prowadzącemu.
- Punkt Przedszkolny utrzymuje kontakt z rodzicami poprzez:
- zebranie ogólne – nie rzadziej niż dwa razy w roku,
- porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców wg potrzeb i oczekiwań rodziców,
- kontakty indywidualne wg potrzeb i oczekiwań rodziców – przez cały rok,
- zajęcia otwarte dla rodziców – wg potrzeb i oczekiwań rodziców.
Nauczyciele i inni pracownicy punktu przedszkolnego
§16
- W Punkcie Przedszkolnym zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym oraz terapeuci i inni specjaliści przygotowani do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością, tacy jak:1) pedagodzy specjalni, 2) logopeda, 3) psycholog, fizjoterapeuta, 4) terapeuta integracji sensorycznej, 5) inni specjaliści, których zatrudnienie jest niezbędne dla właściwego wspierania dziecka.
- Nauczyciel Punktu Przedszkolnego prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań każdego nauczyciela należy:
- współdziałanie z rodzicami wychowanków w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz odpowiedzialność za jej jakość,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną w zależności od potrzeb swoich wychowanków,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji, zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych, w tym o estetykę pomieszczeń,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze wychowawczo-dydaktycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.
- realizowanie innych zadań zlecanych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności przedszkola.
- Nauczyciel ponosi odpowiedzialność w trakcie zajęć za:
- bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych mu dzieci podczas pobytu na terenie Punktu Przedszkolnego i poza jego terenem (spacery i wycieczki),
- jakość tworzonych warunków wspomagających rozwój dzieci,
- jakość planowania i prowadzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz obserwacji pedagogicznej.
- Nauczyciele mają prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
- współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego i kart pracy,
- swobody wyboru metod realizacji programu,
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
- stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- wynagradzania za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.
- W Punkcie Przedszkolnym zatrudniony jest pracownik administracyjno-obsługowy, którego obowiązkiem jest:
- zapewnienie sprawnego działania Punktu Przedszkolnego, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości,
- pomoc i współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i nad dziećmi, w szczególności w trakcie posiłków, spacerów.
- Pracownik administracyjno-obsługowy ma prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
- wynagradzania za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego,
- obrony swoich praw, zadań i obowiązków oraz sprostowania niesłusznej lub krzywdzącej go opinii.
- Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy, praktykantów i stażystów.
Sposoby uzyskiwania środków finansowych na działalność punktu przedszkolnego
§17
- Działalności Punktu Przedszkolnego finansowana jest z:
- dotacji z budżetu gminy,
- opłat (czesne) wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do Punktu Przedszkolnego,
- środków własnych osoby prowadzącej,
- darowizn na rzecz Punktu Przedszkolnego,
- uzyskanych dotacji, na podstawie odrębnych przepisów, w tym również unijnych.
Opłaty
§18
- Opłata rekrutacyjna jednorazowa (wpisowe), – wnoszona w momencie zapisu – nie podlega zwrotowi. Opłata rekrutacyjna zostanie spożytkowana na zakup wyposażenia dydaktycznego dla dzieci, opłacenie imprez, teatrzyków w danym roku przedszkolnym.
- Miesięczna opłata stała- czesne określona jest przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym.W uzasadnionych przypadkach może ulec zmianie z zastrzeżeniem miesięcznego okresu karencji.
- Opłaty za przedszkole należy dokonywać do 10-tego dnia każdego miesiąca, na konto Przedszkola (podane na stronie internetowej Przedszkola).
- W sytuacji zalegania z odpłatnością, organ Prowadzący Przedszkole naliczy odsetki
ustawowe zgodnie z art.481 i 482 Kodeksu Cywilnego. W wyjątkowych sytuacjach, po uprzednim wcześniejszym zgłoszeniu do dyrektora zarządzającego, termin płatności może ulec zmianie. - Czesne nie ulega zwrotowi.
Postanowienia końcowe
§19
- Organizacja Punktu Przedszkolnego obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności Punktu Przedszkolnego – dzieci, nauczycieli, terapeutów, rodziców, pracowników obsługi i administracji, dyrektora, dyrektora ds. pedagogicznych i osobę prowadzącą.
- Zmiany w niniejszym projekcie organizacji są zatwierdzane przez osobę prowadzącą i zgłaszane do organu ewidencyjnego w terminie 14 dni od daty ich wprowadzenia.
- Dla zapewnienia znajomości projektu organizacji Punktu Przedszkolnego przez wszystkich zainteresowanych, będzie on dostępny na stronie internetowej Punktu Przedszkolnego: www.ortosensis.pl.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy Punktu Przedszkolnego nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego projektu organizacji Punktu Przedszkolnego i podane są do powszechnej znajomości wszystkim zainteresowanym.
§20
- Punkt Przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu Przedszkolnego określają odrębne przepisy.
- Do wszystkich spraw nieuregulowanych niniejszym projektem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawne.
- Niniejszy projekt organizacji wychowania przedszkolnego w Punkcie Przedszkolnym wchodzi w życie z dniem 01.10.2023 r.