Integracja sensoryczna
Każdy z nas odbiera świat poprzez zmysły. Do mózgu docierają z nich tysiące informacji, które muszą być odpowiednio rozpoznane, zinterpretowane, powiązane i ułożone tak, by mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Dokonuje się to poprzez proces zwany Integracją Sensoryczną.
Zdolność do organizowania informacji płynących ze zmysłów jest u wielu dzieci zakłócona. Rezultatem są problemy w zachowaniu, koncentracji, trudności szkolne i w zakresie rozwoju ruchowego.
Dysfunkcje te często spotykamy u dzieci, które właściwie wyglądają na prawidłowo rozwinięte, jednak mają trudności z czytaniem czy pisaniem, mają problemy z koncentracją, u dzieci z zaburzonym rozwojem mowy, niezgrabnych ruchowo czy nadruchliwych. Spotykamy je również u dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem ADHD, upośledzeniem umysłowym. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być obserwowane już u niemowląt i małych 2-3 letnich dzieci.
Terapia jest prowadzona w specjalnie do tego wyposażonych salach. Ćwiczenia, opierające się na wiedzy o rozwoju dziecka, polegają na dostarczaniu stymulacji do odpowiednich zmysłów. Podczas terapii poprawia się zdolność do odpowiedniej interpretacji otrzymywanych informacji zmysłowych i właściwych odpowiedzi na bodźce zmysłowe.
Można podejrzewać zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci, które:
- mają trudności z koncentracją uwagi
- robią wrażenie niezgrabnych ruchowo
- mają trudności z pisaniem, rysowaniem czy wycinaniem
- mają problemy z czytaniem, dzieleniem wyrazów na sylaby i głoski
- nie lubią się ubierać, przytulać, czesać
- mają problemy z uczeniem się, rozumieniem poleceń
- są nadpobudliwe, agresywne lub też zahamowane, wycofujące się
- mają zaburzenia rozwoju mowy
Zapisy na terapie:
Centrum Rozwoju ORTOSENSIS
ul. Okólna 43, Marki
tel. 503 322 500