Terapia ręki
Celem terapii ręki jest usprawnianie dużej i małej motoryki dziecka (precyzyjnych ruchów palców i dłoni), jak też dostarczanie dłoniom wrażeń dotykowych.
Dzięki dotykowi dziecko uczy się rozpoznawać faktury, temperaturę, konsystencję tworzyw, odróżniać przedmioty, osoby, zwierzęta. Ćwiczenia i zabawy przeprowadzone na terapii ręki mają rozwijać sprawność ruchową dłoni dziecka, kształtować chwyt oraz koordynację pomiędzy dłonią prawą i lewą, a w dalszej kolejności obejmują naukę pisania.
Obecnie coraz więcej uczniów klas nauczania początkowego jak też i starszych ma problemy z opanowaniem kaligraficznego pisma.
Dzieci mające trudności z pisaniem nie nadążają z przepisywaniem z tablicy. Spiesząc się piszą niezrozumiale czasem nawet dla siebie, mylą linie, strony, piszą zbyt lekko lub zbyt mocno naciskając na kartkę.
Jeśli dziecko w klasie 1, 2 i wyżej pomimo wystarczającej ilości ćwiczeń w szkole i w domu nie radzi sobie z pisaniem, być może ma niewystarczająco usprawnioną rękę. To dla takich dzieci przeznaczona jest terapia ręki. Terapeuta badając dziecko widzi, nad czym konkretnie należy pracować i jakie środki podjąć, aby dziecko mogło lepiej, ładniej pisać.
Terapia ręki jest kierowana do dzieci z zaburzeniami ruchowymi jak np. Mózgowe Porażenie Dziecięce, gdzie spastyczność lub wiotkość danych części ciała, bardzo często rąk, powoduje, że trzeba je intensywnie usprawniać aby dziecko mogło samodzielnie funkcjonować.
Wtedy razem z rodzicami ustalamy cel terapii i powoli staramy się go osiągnąć w możliwym stopniu. W zależności od stanu fizycznego i psychicznego dziecka celem może być nauka samoobsługi, picia z kubka, zdejmowanie i zakładanie ubrań, nauka pisania, itp .
Ręka jest narządem ruchowym, dzięki któremu badamy otaczający nas świat, poznajemy go, oraz komunikujemy się z nim. Dzięki rękom możemy realizować polecenia mózgu, pisać, rysować, rzucać, chwytać, itp.
Ręka spełnia swoją funkcję, gdy wszystkie jej elementy składowe działają prawidłowo (kości, stawy, mięśnie).
Terapia ręki jest przeznaczona dla:
-
– osób, które mimo odpowiedniego wieku nie potrafią wykonywać czynności samoobsługowych: napić się z kubka, ubrać
-
– dzieci z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, innymi urazami mózgu
-
– dzieci z podwyższonym bądź obniżonym napięciem mięśniowym
-
– dzieci słabo piszących, męczących się przy tej czynności
-
– dzieci, które niechętnie wycinają, lepią
-
– dzieci z zaburzoną koordynacją rąk podczas różnych czynności
-
– dzieci, które nie lubią dotykać pewnych faktur